Eenvoudige bediening diverse Smart life / google things

Naast bediening via google home, en zn smart speakers overal in het huis heb ik ook heel veel Zigbee schakelaars en lampen, Daarnaast nog paar oude WiFi Sonoff producten welke nog nie geflashed zijn.

En nl HW P1 meter op WiFi en een paar HW stopcontacten.

Gaat mij dus wel om de combi WiFi en Zigbee producten.

Opzich werkt alles prima heb ook alles in SL dus veel met planningen ed maar sommige dingen moet ik toch een wandschakelaar voor gebruiken, of mn mobiel.

Gezien mijn vingers al niet eens normaal texten kan typen op een telefoon heb ik daar dus ook wat moeite met de kleine knopjes ed.

Nu heb k al eens ergens online voorbij zien komen dat iemand een scherm gevuld had met best wat knoppen en een plattegrond om zo de lampen of deuren te openen ed.

Maar kan helaas nergens vinden hoe ik dat voor elkaar krijg en mijn programmeer kunsten zijn met het belanden in een rolstoel uit mn hoofd verdwenen…

Ik heb dus altijd een rolstoel onder me dus ook altijd een tablet bij de hand.

Ik hoop dat er iemand is die weet hoe dat simpel kan of iemand die me ermee kan helpen.

Er zijn hier vast een paar mensen met ervaring.

Waarschijnlijk is dat via Home Assistant.
Home Assistant is echter (nog) niet plug and play, er komt nog best wat bij kijken om dat vlekkeloos werkend te krijgen. Voordeel van Home Assistant is namelijk dat je het helemaal kan aanpassen naar jouw eigen wensen, bijvoorbeeld grote knoppen, maar dat heeft weer als nadeel dat je dit niet snel en eenvoudig voor mekaar krijgt als je er nog geen ervaring mee hebt.
(Zie bijvoorbeeld hoe ik het heb ingericht in dit topic: Dit is mijn smarthome)

Ik heb dit bij iemand geïnstalleerd die MS heeft en daardoor ook moeite had met het bedienen van Google Home, ik heb voor haar een dashboard gemaakt met extra grote knoppen.

Een oplossing zou een app met grote knoppen zijn waarmee je jouw apparaten kunt bedienen, zo uit mijn hoofd weet ik even geen app maar ik zal eens gaan zoeken of zoiets er is.

Hey Patrick,

Dat lijkt er wel op en ik heb eens de Sonoff home hub gekocht maar na een paar dagen was ik het zat dus die ligt nieuw in de kast te verstoffen, zonde was wel prijzig.

Maar het idee ervan was idd ook zonder internet wel alles te laten werken.
heb hier ook heea achter APC’s staan zodat bv de pc, de lift, de voordeur zitten al accus in, en een deel verlichting zodat mocht de stroom uitvallen ik nog wat extra uren heb.

Ik heb me wel eens goed verdiept in HA en ik d8 dat dat wel een slim iets was om te doen en ik weet nu even niet meer waarom ik daar niet mee ben verder gegaan.

Je zou bv een plattegrond kunnen nemen waarbij je op een deel klikt en dan de beschikbare knoppen krijgt zo beperkte ruimte toch mooi vol met grote knoppen omdat idd als ik alles 1 knop geef dat zelfs op de pc onhandig is.

Owja mocht het op een tablet niet werken maar wel op een mini pc onder de rolstoel met een 14inch touchescreen.

Ik heb zelf ook een plattegrond gemaakt in Home Assistant maar dat is echt veel werk. Makkelijker is om in een dashboard per ruimte een kaart te maken waar je meer knoppen krijgt zodra je erop klikt.

Home Assistant heeft een app die je op je tablet / smartphone kan installeren zodat je alles kan bedienen. Echter kan je Home Assistant zelf daar niet op laten draaien, dat kan inderdaad wel op een mini PC (of een raspberry Pi, oude PC / laptop, NAS, etc).

(Voordat ik misschien iets doms zeg, wil ik even melden dat ik zelf nog totaal geen ervaring heb en ook zoek naar “één bediening systeem”)

Ik heb me op allerlei sites ingelezen over HA en Homey etc. maar als beginner neig ernaar om een HomeyPro aan te schaffen.

Is Homey niet makkelijker dan Home Assistant?

Licht beetje aan de afstanden de normale homey de goedkope kan helaas niet alles aan en was dus ook totaal niet geschikt voor een woning met 2 verdiepingen van 10 x 8m en een schuur van 90m²

Hallo Elemli,

Ik ben ook hard aan het denken aan de Homey Pro…
@Wheelie2024 , heb je hier ook ervarin* mee?

hoi, niet de aller nieuwste was zon witte bol, maar zat met dat mn rolstoel op IR werkt, de voordeur RF en de lift en autolift is ook nog RF omdat ik de autolift en deuren niet enkel op Zigbee niet handig onderweg hihi maar ben nu wel van plan alles wat wel RF is ook op Zigbee aan te sluiten kan prima parralel.

Voordeel van Zigbee is gewoon dat je hebt 4 of 5 routers in huis en alles werkt dat is met WiFi wel anders.

Maar ik denk wel dat voor een normaal formaat woning dus niet een gang van 10m hihi
Dat Homey Pro een perfect product is.