Dit is mijn smarthome

Ik ben wel benieuwd naar hoe de Smarthome fans hun smarthome hebben geregeld, vandaar dit topic waarin ik het spits afbijt.
Laat in dit topic weten hoe jouw smarthome eruitziet.


Mijn smarthome wordt geregeld door Home Assistant.

Jaren geleden mee begonnen door HA te draaien op een Raspberry Pi omdat ik tegen de beperkingen van Google Home opliep, maar ook zeker wilde weten dat mijn smarthome blijft werken als er geen internet- of server-verbinding is, of als Google ooit zou besluiten om met de dienst te stoppen (Home Assistant is open source en werkt lokaal).

Inmiddels draait HA op een miniPC:
GEEKOM MiniAir 11( Intel Celeron N5105 8GB RAM + 256GB SSD)

Slimme en geïntegreerde apparatuur

  • Philips Hue verlichting
  • Meross slimme stekkers
  • Meross raam- en deursensor
  • Meross temperatuur- en vochtigheidssensor
  • Netatmo weerstation
  • Aqara raam- en deur-sensoren
  • Tado thermostaatkranen
  • Ulanzi Clock
  • Divoom Pixoo-64 (pixel display)
  • LG G3 TV
  • Denon receiver
  • Apple TV
  • Nvidia Shield TV
  • Xiaomi plantsensoren
  • SlimmeLezer+ (uitlezen van de slimme meter)
  • Reolink Camera
  • Synology NAS
  • Withings Weegschaal
  • Roborock S8 stofzuiger
  • Android tablets (voor weergave van de dashboards)
  • ESP32 S3 Box 3 en M5Stack Atom Echo voor Voice Assist
  • In elke ruimte in huis staat wel een Google Nest Mini of Nest Hub maar ik gebruik deze niet meer omdat Google mij vaak niet begrijpt of juist aanslaat als ik er niet om vraag.
    Daarom zit ik te kijken of het rendabel is om alle Nest Mini’s om te bouwen voor Home Assistant door middel van Onju Voice.

Automatiseringen

De bedoeling van een smarthome en Home Assistant is natuurlijk dat je er geen omkijken naar hebt. Een paar automatiseringen zijn:

  • Verlichting wordt in bepaalde ruimtes geregeld door bewegingssensoren (deze wil ik vervangen door aanwezigheidssensoren) . Daarnaast gaat de verlichting in de woonkamer aan zodra de lichtsterkte onder een bepaald niveau komt en er iemand thuis is. Ook gaat de verlichting uit zodra er niemand meer thuis is.
  • Voor de verwarming geldt hetzelfde, deze past zich aan naar gelang wie er thuis is. Indien een raam wordt geopend terwijl de verwarming aan is, krijg ik een notificatie op mijn smartphone/smartwatch. Als ik daar niet op reageer gaat de verwarming uit en weer terug naar de vorige stand zodra het raam gesloten wordt.
  • Als ik een film ga kijken via de Apple TV gaat de verlichting op stand ‘Movie’ en de tablet waar normaal het weer op wordt weergeven schakelt over naar het media-dashboard (deze doet dat ook als er andere media wordt afgespeeld). Als ik de film pauzeer of stop gaat de verlichting in de normale stand.
  • Een routine voor als ik naar bed ga en als ’s morgens mijn alarm afgaat, deze routines regelen de verwarming, verlichting en andere apparatuur die aan of uit moet.

Dashboards

Een van de vele voordelen van Home Assistant is dat je je eigen dashboards kan maken (tevens een nadeel want daar gaat veel tijd inzitten omdat ik het veel te leuk vind om steeds weer een ander dashboard te maken).

Een paar van die dashboards zijn:

3 likes

Mooie setup en heerlijke dashboards:-)

Tof om te zien dat zoveel verschillende merken en types goed met elkaar kunnen samenwerken via een platform als Home Assistant!

1 like

Ziet er gaaf uit Patrick. Dit is echt next next level voor mij :slight_smile: Ik denk zelf aan HomeyPro om te en je dashboards trokken mijn aandacht. Heb je deze op een tablet? Zo ja, welke?

Ik gebruik ook al een tijdje HA, ja er kruipt wat tijd in, dashboard lay-outs kunnen verslavend werken. :grinning:
Geen enkel ander open source program heeft zoveel mogelijkheden.
Vele malen beter dan mijn KNX met Loxone interface.

Mooi jouw dashboards!