Warmtepomp met HOGE watertemperatuur?

Dag Smarthomers !

Heb het volgende probleem…

Wil graag verduurzamen en denk na over een warmtepomp…

Loop tegen de volgende problemen aan

  • heb een nog jonge gasketel
  • geen vloerverwarming en nog overal ‘ ouderwetse ‘ radiatoren
  • kan wel een buitenunit plaatsen , maar ruimte in huis voor binnenunit beperkt omdat dit een z.g. Bejaardenwoning is.
  • een watervat voor boiler gaat helemaal niet
  • heb inmiddels HR++ glas in de woonkamer en radiatorfolie aangebracht.
    Nu dan mijn vraag :

Er schijnen tegenwoordig ook warmtepompen op de markt te komen die een watertemperatuur van 70 tot 80 graden afleveren. Wie heeft hier ervaring mee ?

Misschien een hybride ketel een oplossing ?
Maar dan ben ik natuurlijk wèl nog niet helemaal van het gas af…

Tjerk

Ik woon in een vrijstaande woning, bouwjaar 1949. Wel alles geïsoleerd, dak, muren, vloer en overal triple glas. "Ouderwetse radiatoren, ingestelde temperatuur 50°. Radiatoren voorzien van speed comfort radiatorfans.
Geen probleem om de boel warm te krijgen. Als het echt koud is, dus onder 0 springt de CV bij. Gasverbruik nu 165 me p.jaar.
Hoop binnenkort ook over te gaan op electrisch koken.

Als je nu nog een jonge ketel hebt, wat is dan het nut van een kapitaal vernietiging.
Hoe groot is je “ bejaardenwoning” en is alle gelijkvloers?
Wij hebben bv een airco laten plaatsen die ook kan verwarmen….
We zijn daardoor v 1862 m3 naar 665 m3 gegaan. Stroom via zonnepanelen van 4000 kw naar 714 kw gegaan en dat is dan snel terug verdiend….de warmte pomp investering vs een airco erbij tellen en bijna geen ruimte nodig….is misschien ook een idee.
Voor ons rendeert dus een warmtepomp of hybride totaal niet meer

Dag en hallo

Dank voor de reactie !
De bejaardenwoning is klein d.w.z. woonkamer 25 vierkante meter , halletje, keukentje, slaapkamer beneden met kleine badkamer
Verder een zolderruimte , wel geïsoleerd.
Misschien is een airco die kan verwarmen en koelen nog niet eens zo’n gek idee omdat er zonnepanelen beschikbaar zijn.
De gasketel is krapaan 2 jaar oud, zou inderdaad kapitaal vernietiging zijn !
Voorlopig dus nog maar even (af) wachten…

Groet,
Tjerk :nerd_face:

1 like

Inductie koken en een kook kraan…is naar mijn mening een hele goede keuz……geen coocker kraan maar dan van het merk Franke is een aanrader….
De coocker kost je een heel keuken kastje…de Frank kraan past onder de plint van het keuken kastje …deze kan je zowel kokend water laten leveren alsmede warm water ( bespaart heel veel gas)…

Tevens is Inductie koken veel efficienter als gas koken…maar het is wel “opnieuw” je tijden leren kennen….bv eieren koken…medium…normaal met gas na het koken 3 minuten…met inductie kookt het water veel sneller…dus de wekker op 5 minuten instellen

2 likes

Tip : bij vervangen in de keuken van gas door inductie kijk ook even eerst in de meterkast…
Zit de hele keuken op één groep ?
Ai ! Verbaas je dan niet als de aardlek gelijk de eerste keer uitschakelt bij ingebruikname van de nieuwe aankoop als je meterkast de prik als 1 fase binnenkrijgt ! ( er wordt dan gewoon teveel vermogen gevraagd )
Bovendien zal het netsnoer van de kookplaat naar alle waarschijnlijkheid een perilex stekker hebben.
Een ‘ normale ‘ wandcontactdoos ( stopcontact ) gaat in dat geval dus helaas even niet.
Beter is er even een installateur bij te halen lijkt me zo…

Tjerk :nerd_face:

1 like