Thuisaccu aangeschaft ? Af 7 mei ‘ 24 VERPLICHT registreren!

Of dit nu verdere betutteling is door de netbeheerder(s) laat ik maar even in het midden ; in ieder geval het onderstaande op het forum van Tweakers (= bronvermelding ) gelezen :slight_smile:

“ Thuisaccu registreren. Voorheen kon dit alleen met een vinkveld worden aangegeven bij het registreren van zonnepanelen.

Netbeheer Nederland, een vereniging van alle elektriciteit- en gasnetbeheerders in Nederland, schrijft dat het verplicht is om een thuisbatterij te registreren. De vereniging wijst naar de Europese verordening Requirements for Generators (RfG) en de Demand Connection Code (DCC). Door de registratie hebben netbeheerders meer zicht op de belasting van hun elektriciteitsnet.

“Eigenaren met geregistreerde productie-installaties met het vinkveld ‘Opslag aanwezig’ aangevinkt, zullen door hun netbeheerder worden aangeschreven om te controleren of daadwerkelijk sprake is van een thuisbatterij. Indien sprake is van een thuisbatterij, zal worden verzocht deze apart te registreren via energieleveren.nl”, schrijft Netbeheer Nederland.”

Drentse groet,
Tjerk

1 like

das niet zo vreemd en iedereen met zonnepanelen zijn dat ook verplicht.

En als mensen nou zouden begrijpen waar het voor was zou er misschien minder storingen of uitvallen op het net zijn en niet te vergeten minder snel zonnepanelen die uitvallen.

Deze data wordt nl gebruikt om dit te voorkomen, zo willen ze sneller hoofdkabels trekken naar de voedingskast.

Bij ons kwamen ze zelf elke huiskabel vernieuwen bij mensen die zonnepanelen op het dak hebben liggen.

Zo kregen we ook nieuwe ook nieuwe transformator huisjes in de wijk en sindsdien hebben we geen storing meer gehad!

MaJa… doordat mensen het nut er niet van inzien, registreren mensen dat niet en hebben we vaker uitval helaas l

Wat mij betreft is dit tevens een ordinaire voorbode voor een aanstaande ‘thuisaccutax’…

Dit is al jaar en dag verplicht, en IK ben er blij mee omdat mede dankzij die reden hebben wij een nieuw transformator huisje in de straat en een nieuwe kabel door de straat en naar ons huis!

De informatie wordt daar namelijk voor gebruikt, puur om te zien of en wanneer er meer power naartoe of vanaf komt en JA ook met een thuisbatterij kunnen ze net als met zonnepanelen zien aan je slimme meter of je zonnepanelen hebt en of opeens een thuisaccu.

Maar die gegevens mogen daar niet voor worden gebruikt.
Dus waarom een voorbode? en hoe zie je dat voor je? theoretisch gezien kunnen ze dat niet zien omdat de accu juist NIET naar het NET dus DOOR je meter werkt.

In België accu en panelen verplicht registreren. Net wordt dan aangepast indien plots veel panelen op de daken komen. Dit was zo in onze wijk en men heeft het netwerk aangepast.

@mavada das hier in NL ook zo.
bij ons ook netwerk vernieuwd en zelfs nieuw transformatorhuisje gekregen iets meer dan een maand nadat onze straat zonnepanelen ging leggen dus eerste mnd was het regelmatig boven de 253v maar nu dag in dag uit 228v dus wij zijn blij dat iedereen heeft geregistreerd.

Waarom een voorbode? Tsja, meer dan een buikgevoel is het niet. Maar dat buikgevoel had ik ook bij zonnepanelen en zie daar, nu hebben we een ‘terugleverboete’ te pakken van de energieleveranciers en ik moest opeens meer dan 600 euro per jaar bij BE boete gaan betalen.
(maar dmv een zogenaamd ‘modelcontract’ elders kon ik dit voorkomen, voorlopig althans want het modelcontract dateert van 2012 en zal hier óók wel weer een keer op aangepast worden…)
Als ik vooraf had geweten dat de spelregels tijdens het spel zouden worden aangepast, dan was ik waarschijnlijk een paar keer goed op vakantie gegaan ipv dat geld te investeren in zonnepanelen en aldus de brave burger uit te hangen :wink:

Dus een thuisaccu gaat er hier niet komen. De ‘business case’ gaat nu al niet slagen (onderzoek CE Delft) en zal eerder nóg slechter worden dan beter. Dus alles bij elkaar, dankzij zwalkend beleid van de overheid en commercieel belang van energiemaatschappijen gooi ik de handdoek in de ring. (De privatiseringshype kende ook al geen gedegen gronden, energie had -als levensbehoefte- een NUTS voorziening moeten blijven. Dat had ons een hoop idioot marktgedrag kunnen besparen)

1 like

Ja Pieter, ware woorden !
Door het inderdaad sterk zwabberende beleid van de Overheid ( het nieuwe kabinet blijkt met één pennenstreek zelfs door de 1e Kamer al aangenomen besluiten gewoon , hup, weer ongedaan te kunnen maken ) blijkt uit diverse enquêtes dat vertrouwen in de Overheid steeds minder wordt.

Maar dat hadden wij hier in het Noorden gezien de trage en blamerende afwikkeling van alle aardgasellende inmiddels toch al…

Tjerk