Scene automatisch aan en uit te zetten

Mijn vraag

Weet iemand of het mogelijk is om via een routine, een scene aan en uit te zetten ?

(Bijvoorbeeld scenario gemaakt in kruidvat ap )

Thx …

Ik gebruik SL waar ik zo goed als alles mee regel tot mn voordeur en lift aan toe.
Maar de vraag die jij nu stelt komt me over alsof u nog nooit iets heeft gedaan met een slimme stekker, lamp oid?

Ga gewoon even lekker op de bank hangen en probeer gewoon wat dingen uit, wat u nu noemt is het aller simpelste maak een routine op tijd, dan dat een bv nacht routine of scene aan, zo heb ik bij mn hoofd eind 1 schakelaar voor de slaapkamer verlichting en 1 wat alles beneden uitschakeld en boven op nachtstand zet dat is een paar % blauw llicht tot en met de WC en dmv 3 bewegingsmelders zorgen er snachts voor dat diezelfde lampen 15% hoger gaan, en na X aantal tijd na beweging weer naar 10% en smorgens 8 uur koffie aan en de verlichting wit noem het maar op.

Ik heb al beste veel routines en ook scenario’s.
Ik heb o.a een scene die de binnenverlichting aan doet als het donker wordt.
Als ik van huis ga wil ik via een spraak commando, tijdelijk het scenario even uitschakelen.

Bij het automatiseren van je smarthome dient er altijd een trigger of handmatig commando te zijn.

Dus ja, een bepaalde scene kan uitgezet worden. Maar afhankelijk van jouw setup dien je hier een bepaalde routine/automatisering voor te maken. Hoe die er precies uit ziet, is afhankelijk van jouw wensen.

Dit klinkt misschien een beetje vaag. Maar wat probeer je te bereiken? Wat is het doel van het uitzetten? Hoe vaak komt dit voor? Is er hier een bepaalde trigger of tijd voor?

Kortom, een hoop vragen, maar nog geen specifiek antwoord;)

1 like

Hallo Ruud,

Bedankt voor je antwoord.

In vetgedrukt mijn reactie’s.

Gr. Coen

Bij het automatiseren van je smarthome dient er altijd een trigger of handmatig commando te zijn.

Dit begrijp ik. De trigger zou ik willen instellen als een routine die activeer met spraak, via de Google Assistent.

Dus ja, een bepaalde scene kan uitgezet worden. Maar afhankelijk van jouw setup dien je hier een bepaalde routine/automatisering voor te maken. Hoe die er precies uit ziet, is afhankelijk van jouw wensen.

Normaal bestaat er een scene die mijn lampen activeert als het donker wordt.

Ik wil deze scene uitschakelen als ik niet thuis ben. Dus de lampen gaan niet aan.

Dit klinkt misschien een beetje vaag. Maar wat probeer je te bereiken? Wat is het doel van het uitzetten? Hoe vaak komt dit voor? Is er hier een bepaalde trigger of tijd voor?

Dit komt af en toe voor

Kortom, een hoop vragen, maar nog geen specifiek antwoord;)

Waar zou ik de trigger kunnen vinden in Google Home routines, die er voor zorgt dat een scene tijdelijk niet geactiveerd moet worden.

Helder! Ik betwijfel of je een automatisering (in Google Home) zo kunt instellen dat dit overgeslagen wordt. Je zou wel kunnen proberen of je in Google Home, 1 minuut na zonsondergang, een automatisering te starten die geactiveerd wordt bij afwezigheid. Hiermee zet je de lampen dan uit.

Echter, volgens mij kan locatiegebaseerd in Google Home alleen maar met bepaalde Nest-producten.

Er zijn wel andere platformen waar dit mee kan, denk dat je dan richting Homey of Home Assistant moet gaan.

Hoe dan ook, laat je weten als je een oplossing hebt gevonden?

Geen oplossing, maar ter overweging.

Wij laten dit soort scenes voor verlichting ook doorlopen als we eens een keer een weekendje of weekje weg zijn. Vooral omdat het er van buiten net zo uitziet als wanneer we thuis zijn en we op die manier geen signaal afgeven dat we langere tijd weg zijn en dat er ongestoord wat te halen zou kunnen zijn.
Is overigens niet zo, maar schade door inbraak is vaak meer dan de waarde van eventueel meegenomen tv van maar dan 10 jaar oud en dergelijke.

2 likes

Prima Tip !! Ik wil dit gedeeltelijk ook zo aanpakken.
Dus de lamp die van buitenaf te zien is gaat wel gewoon aan, de rest van de lampen is niet nodig.

1 like

Helaas merk ik dat ik niet altijd een mailtje krijg als er iemand heeft gereageerd @Ruud

@vakantieman
Maar je hebt dus wel al heea geautomatiseerd ik vraag me nu even af, waar loop je nu nog tegenaan?

Ik heb 12 van die bewegingsmelders besteld die op de cm binnen 10meter kan worden ingesteld.
Ook omdat ik ergens las dat je er op een bepaalde manier een val beveiliging van kan maken en gezien ik nogal eens uit mn rolstoel val omdat ik mn gordel vergeet leek me dat ook wel wat.

Maar wat ook fijn is aan die 10meter sensoren dat je dermate goed kan instellen dat zelfs als je op de bank gaat zitten hij dat kan waarnemen.
Andersom, als je niet in die ruimte bent kan hij dat dus ook zien.

Ik heb ook al best wat sensoren verbruikt om aan mn voordeur, omdat ik wil weten als iemand in mn tuin loopt of voordat iemand op de bel drukt zodat ik net wat meer tijd heb om naar de voordeur te komen postnl rijdt al weg binnen 20 sec nadat ze hebben aangebeld.

De sensoren die ik allemaal al heb verbruikt reageren ook op een poes, of zelf op 14m een auto voorbij rijdt dus niet betrouwbaar.

Het nieuwe type sensoren kun je dus instellen als iemand binnen 7m beweegt een actie uitvoeren.

Maar ook bijvoorbeel niet reageren als iemand binnen 4 meter loopt maar wel een actie uitvoeren als iemand tussen de 6 en 8 meter loopt.

Maar ik spreek nu uit de ervaringen van anderen en de specificaties ervan.
Ben benieuwd hopelijk volgende week binnen.