Rare waarden in HomeWizard app

Ik heb regelmatig dat in de HomeWizard app mijn standby gebruik een veel hogere waarde aangeeft dan mijn totaal gebruik. HomeWizard zelf geeft geen support, alleen die stomme chatbot en die begrijp uiteraard mijn vraag niet. Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Dit kan voorkomen doordat je overdag terug levert met zonnepanelen, je apparaten gebruiken dan namelijk stroom van de zonnepanelen in plaats van het net. Dit gebruik is er dan wel nog steeds, maar wordt niet uit het net gehaald. Een andere oorzaak is dat je 's nachts apparaten aan hebt gehad tussen 0:00 en 6:00 die daarna in de loop van de dag worden uitgeschakeld.

Hoe kan het dat mijn sluipverbruik hoger is dan mijn stroom totaal?

Het stand-by verbruik in de HW-app is een schatting voor het totale dagverbruik van je sluip-apparaten. Het is dus een dag-prognose en geen real-time meting.
In de loop van de dag, nadat het om 6 uur 's morgens via een bepaald algoritme is vastgesteld op basis van je verbruik tussen 0.00 en 6.00 uur, verandert het ook niet meer.

Pas aan het eind van de dag kan je dat stand-by verbruik vergelijken met je totale dagverbruik dat staat in de grafiek “stroomverbruik”.

Het stand-by verbruik kan dan alleen hoger zijn dan “stroomverbruik” als je 's nachts bijvoorbeeld je electrische auto hebt opgeladen of andere niet-sluip apparaten zijn gebruikt. Want dan wordt je dagverbruik te hoog ingeschat.

1 like

Toch blijf ik het een vreemde waarde vinden. Gemiddeld zijn mijn “stand-by” waarden tussen de 2.5 en 3.5, van ochtend bv 2.4, terwijl deze gisteren 4 x zo hoog was en deze waarde was aan het eind van de dag nog steeds 4 x hoger dan mijn gemiddelde waarde., nl 12.7 kWu terwijl mijn totale gebruik 14.4 kWu was.

Het stand-by verbruik in de grafiek is een getal dat gebaseerd is op de simpele gedachte dat er van 0-6 alleen stand-by verbruik is.
En vervolgens wordt het stand-by verbruik over 24 uur berekend als 4 keer het basisverbruik van 0-6 uur.

Het stand-by verbruik in de grafiek is dus helemaal geen meting maar domweg een getal dat om 6 uur 's morgens wordt vastgesteld en de rest van de dag niet wijzigt.

Het heeft helemaal niets te maken met je werkelijke verbruik en metingen door de rest van de dag heen.

Als je om 6 uur alles uit zou zetten behalve je meterkast met je p1-meter, en je zou de rest van de dag dus nagenoeg 0 stroom verbruiken, zelfs dan zou je sluipverbruik-grafiek de hele dag diezelfde waarde houden.

Dat betekent niet dat je de hele dag die stroom ook daadwerkelijk verbruikt, maar alleen dat de app dat verwachtte.

Als het stand-by verbruik een keer veel hoger is dan normaal, komt dat doordat je die dag tussen 0 en 6 uur blijkbaar meer stroom hebt verbruikt dan andere dagen. Misschien de vaatwasser of de droger, of ergens een kacheltje aan.

Maar dat zegt verder dus helemaal niets over je daadwerkelijke verbruik.

1 like

Ok, ik denk dat ik het begrijp, maar verwarrend is het wel (enigszins) :joy:

Het noemt Standby-verbruik maar meet natuurlijk via een algoritme. De koelkast of vrieskast of combinatie wordt hier natuurlijk ook in meegerekend maar dat kan het algoritme niet weten.

Als je het standby of sluimerverbruik wil weten plaats je best een Socket op het apparaat en je weet meteen het sluimerverbruik en kan je actie ondernemen.

Ik heb even nagezien naar vorige zomervakantie. Toen waren alle apparaten uitgeschakeld, behalve Internetmodem met WIFI. Het verbruik daarvan is 21 Wh. Zonnepanelen deden hun werk en ik moest dagelijks 0,3 KWh inkopen. Het Standbyverbruik zegt 0,5Kwh, dus inderdaad vreemde waarde. Ik liet 's nachts wel at random wat lichten aan- en uit gaan, maar goed LED lampen van 4 à 6 W vermogen.

Zoals hoger vermeld moet het algoritme wellicht iets doen met de metingen tussen 0-6u.

Enfin het bestaat, ik vind het persoonlijk niet echt bruikbaar. Het kan zeker niet gebruikt worden om je sluimerverbruik op te sporen, bepaalde toestellen moeten nu eenmaal werken. Koelkast, vrieskast, CV ketel, modem, wifi antenne.

Sluimerverbruik heb ik gewoon opgespoord: alles af (wanneer zonnepanelen niet levereren en één voor één toestellen aanzetten. Je zit onmiddellijk het standby verbruik in de app.

2 likes

De benaming van de diverse grafieken dekken niet op een juiste manier de feitelijke lading van die grafieken. Wel kun je dat zelf wijzigen. Jammer dat de mensen van Homewizard daar niet beter over hebben nagedacht.

1 like

je weet dat dat gebaseerd is op je normale nachtelijke gemiddelde verbruik??
het is dus niet exact, en al helemaal geen STANDBY zoals ze het noemen.
Mits je er vanuit gaat dat alles op standby hebt :wink:

Bij ons staat ie nl vaak op 4 tot wel 21Kw
Maja onze hoofdverwarming is dmv aircos

Plus ik zit in een rolstoel en mn 2 stoelen zitten ook in de nacht op de laders, de beamdeming ook, mn voedingspomp ed dus wij zitten sws op 1 a 2Kw pu

Er zit een essentieel verschil tussen standby stroom van apparaten die standby (aan) staan en lekstroom die ontstaat door fouten in apparaten en het electronics circuit .