Ik zoek een temperatuur logger via WIFI wie heeft hier ervaring mee?

Ik zoek een temperatuur logger via WIFI wie heeft hier ervaring mee?

Dag Louis

Allereerst : welkom in de community !
Hoe meer aanmeldingen ; hoe groter de club :blush:

Ja, er is een oplossing voor je vraag en nog ( redelijk ) goedkoop ook!
Hier mijn story; lees en huiver…

De woning waarin ik nu woon ligt in het dorp Veenoord, versmolten in de loop van de tijd met Nieuw-Amsterdam en dat allemaal in Z.O.Drenthe.
De woning werd gekocht voorjaar 2019.
We hadden in de herfst veel last van de houtstook van de buurman die met een houtvergasser zijn woning verwarmde en stookte met afgekeurde pallets
Voor ons : rook, stank en zelfs roet (!) overlast IN de woning !

In december 2020 oproep in het Dagblad van het Noorden vanuit de Rijksuniversiteit Groningen : personen gezocht ( burgers ) die met zelfgebouwde meters fijnstof P.M 10, ultrafijnstof P.M 2.5 EN de temperatuur in de omgeving van de sensor wilden meten en de resultaten op het beeldscherm wilden hebben !
Aangehaakt zou worden bij het ‘ Luft Daten ‘ netwerk, dit meetnetwerk is wereldwijd , de hoofdserver staat bij de UNI in München.
Kosten bouwpakket : 25 euro, de provincie Groningen en Drenthe gaven als subsidie de andere 25 euro er bij.
Dit was nou net wat ik nodig had !
In elkaar bouwen was eenvoudig ( draadjes op pinnetjes steken ) , er staat zelfs een bouwinstructie op You Tube , en je krijgt na aanmelden jouw locatie zichtbaar op de kaart
Allesgebouwd in een waterdichte doos die de elektra mensen onmiddelijk zullen herkennen.
Hart van het geheel is een Nova PM sensor, type SDS 011

Tijd voor wat plaatjes !
Je ziet :

mij met een geopende sensor voor de gewraakte afvoer van de buurman
plaatje van de overlast
grafiek ( momentopname 2020 ) ter info : de RIVM vindt P.M 10 van 50 en P.M 2.5 van 20 toelaatbaar. Bekijk de gemeten waarden en huiver …
kaartje ( screenshot ) van vandaag , groene plekken zijn locaties deelnemers ( en dat zijn er dus best veel !)
kaartje temperatuur van de sensoren in het gebied : klik je op locatie krijg je de ID van de sensor met temperatuur.
Klik je nu op de # voor het nummer krijg je een grafiek van het temperatuurverloop van gemeten waardes !
Heb dat voor vanmiddag maar even gedaan, best wel lekker buiten !

En niet onbelangrijk : dit is allemaal…GRATIS !

Meer info van het meetproject :

En de houtstokende en sterk luchtvervuilende buurman ?
Die heeft afgelopen herfst zijn dak volgelegd met zonnepanelen en een vervolgens een warmtepomp aangeschaft.
De houtvergasser werd afgebroken .
Sindsdien halen we opgelucht adem ( letterlijk !!)

Tjerk :nerd_face:

1 like

ik heb enkele Sonoffs in gebruik die ik via smart life dan ook de airco kan aansturen.
Tevens luchtvochtigheid en klokje.

heb er toen 10 gekocht voor 8 euro ps. denk dat ze nu wel wat goedkoper zijn.