Hotelschakeling maken waar geen draden zijn te trekken met Tuya

Ik heb een bestaande schakelaar (schakeldraad en fase) en een lamp (nul en die schakeldraad). Daarnaast heb ik bij een stopcontact (fase en nul) aan de andere kant van die ruimte een loze schakelaar. Vanwege diverse redenen zijn er geen draden te trekken. Ik heb in principe geen behoefte om de lamp via mijn mobiele te kunnen bedienen. Ik heb diverse LSC Smart Connect apparaten, w.o. een Zigbee hub.

Wat ik nodig heb, Kaku heeft zoiets, maar dat werkt met een bestaande schakelaar niet 100% optimaal, is dat ik draadloos met de bestaande loze schakelaar, die lamp ook kan bedienen, als in een hotelschakeling. Geprobeerd met 2 schakel devices via LSC Smart Connect en door ze samen te voegen in een groep, maar dan kan je alleen beide schakelaars bedienen (aan een van de schakelaars in die testopstelling hangt een lamp). Ik wil dus de extra schakelaar relateren aan de andere schakelaar of, ook prima, aan een LSC Smart Connect lamp. Doel is dus een hotelschakeling voor een lamp, gebruik makend van 2 bestaande schakelaars, waarvan er slechts een bedraad is en de andere kan niet bedraad worden.

Iemand nog een idee?

Is deze van klik aan klik uit geen oplossing?

Bedankt voor je reactie. Die gebruik ik op een andere plek in huis. Omdat ik overal hetzelfde design schakelmateriaal wil gebruiken, anders zijn er momentschakelaars als oplossing, had ik daarvoor gekozen. Het werkt alleen net niet goed: Klikaanklikuit geeft dat nu ook zelf aan: bij een gewone schakelaar, moet je soms 2 x schakelen, dus zeg maar ‘aan’ en dan ‘uit’ (of andersom). Werkt, maar zo wil je het eigenlijk niet hebben.

Je wilt dat de schakelaar zorgt voor een toggle, als de lamp aan is, dan moet ie uit en omgedraaid. Het vreemde is dat dat vooralsnog niet lijkt te bestaan.

Maar, ik heb wel iets gevonden wat op zich zou kunnen werken: een goedkope Zigbee deur/raamsensor pakken met een reedrelaisje en magneetje. I.p.v. het reedrelaisje 2 draden solderen die naar de te gebruiken schakelaar gaan, 230V heb je daar niet nodig. Bij iedere wisseling van de schakelaar, stuurt de sensor een statuschange.

Je hebt dan HomeAssistant nodig, maar daar heb je de mogelijkheid om een toggle uit te voeren i.p.v. sec ‘aan’ of ‘uit’. Gaat bij mij om een loze schakelaar, dus ik zie niet direct een risico voor deze oplossing anders dan dat een dergelijke sensor niet in een inbouwdoos thuis zou horen, maar bij Klikaanklikuit zou dat geen probleem zijn.

Waar ik voor Klikaanklikuit nog aan zat te denken als oplossing, maar wellicht is dat middel erger dan de kwaal, is, als je een wisselschakelaar hebt, de beide punten door te verbinden, dus als je op een schakelaar punten A, B en C hebt en B verbindt met A óf met C, dan A en C doorverbinden (voor wie zich zorgen maakt, gaat allemaal om zwakstroom). Dan zou je van ‘aan’ naar ‘aan’ schakelen, ik kan het eens uitproberen.