Homey wordt overgenomen door.... LG

Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat Homey werd overgenomen door LG. De elektronicafabrikant neemt een belang van 80% in het Nederlandse Homey.

LG zal Homey integreren in hun slimme producten (beginnen met ThinkQ) en willen hiermee hun positie versterken.

De vraag: hoe zal dit verder uitpakken voor de Homey-gebruikers?

Meer info: We’re joining LG Electronics | Homey News

Het volledige bericht:

Vandaag kondigen we met plezier aan dat LG Electronics een belang van 80% in Athom heeft verworven om de positie van LG op de smart home-markt te versterken. De oprichters van het bedrijf, Stefan en Emile, blijven aan als leidinggevenden.

Met deze overname zullen het Homey-besturingssysteem, de connectiviteit en de partnerschappen die Athom in de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, beschikbaar worden voor LG, waardoor LG direct een toonaangevende aanbieder van smart home-oplossingen wereldwijd wordt.

Homey blijft zoals het is, met Athom dat zich blijft inzetten voor de ontwikkeling van Homey Cloud en Homey Pro, en blijft werken aan een steeds groter wordend assortiment van nieuwe producten. Met de steun van LG’s kennis en ervaring in productie, partnerschappen en wereldwijde verkoop, kan Homey nu nog sneller groeien dan voorheen.

Beide oprichters, Emile Nijssen en Stefan Witkamp, blijven aan als leidinggevenden van Athom en blijven hun visie uitvoeren om een betere smart home-ervaring voor iedereen te creëren.

In de nabije toekomst zal LG Homey-technologie in zijn producten integreren, waardoor LG-klanten kunnen profiteren van Homey’s connectiviteit en integraties. Een breed scala aan LG-producten zal nu het Homey-besturingssysteem kunnen gebruiken en direct de smart home-platformfunctionaliteit en veelzijdigheid benutten.

Beide bedrijven zullen samenwerken om unieke product-synergieën te creëren, te beginnen met de integratie van LG ThinQ-aangedreven huishoudelijke apparaten met Homey. Samenwerking op het gebied van energiemanagement zal ook nieuwe en betere oplossingen voor thuisenergiebesparing brengen aan zowel LG- als Homey-klanten. Een diepere integratie met WebOS zal LG-televisies in staat stellen een nog centralere rol te spelen in het smart home van de klant.

“We waren erg onder de indruk van de technologie, het platform en het team dat Athom heeft opgebouwd met Homey. De overname van Athom zal naar verwachting de waarde van onze kernactiviteiten vergroten en uiteindelijk dienen als fundament voor ons smart spaces-ecosysteem," zei Jung Ki-hyun, uitvoerend vice-president en hoofd van het Platform Business Center van LG.

“LG heeft onlangs zwaar geïnvesteerd in oplossingen voor smart spaces en AI, en we zijn er trots op deel uit te maken van dit innovatieve, goed presterende bedrijf," zegt Stefan Witkamp, oprichter en commercieel directeur van Athom. “We kijken ernaar uit om met LG samen te werken om betere smart home-oplossingen te creëren voor een groeiend aantal gebruikers – via Homey, LG-producten, of een unieke combinatie van beide.”

“We blijven ons inzetten om van Homey het beste privacy-eerste smart home-platform ter wereld te maken, gedreven door onze liefde voor een geweldige gebruikerservaring en onze open benadering van smart home. Deel uitmaken van LG helpt ons enorm om onze visie naar een groter aantal gebruikers te brengen – zowel op de huidige als op nieuwe manieren," zegt Emile Nijssen, oprichter en creatief directeur. “Onze klanten verwachten geweldige kwaliteit en innovatie van ons, voor bestaande en nieuwe producten, en we zijn verheugd om daaraan te blijven werken.”

Altijd even afwachten hoe het uitpakt. Op korte termijn zal er waarschijnlijk niet veel veranderen, maar op de langere termijn waarschijnlijk wel. De koppeling met LG zal dan duidelijker worden, bijvoorbeeld door een verplicht LG-account.

Ik had het idee om een Homey pro aan te schaffen, maar ga deze ff in de koelkast zetten

1 like

Hey Goose, als je op zoek bent naar een algemene integratie van verschillende fabrikanten / apps in 1 dashboard, ga dan voor Home Assistant.

1 like

Ja ik ook. Als Homey in de toekomst met dezelfde add-ons gaat komen als op de LG TV’s en netals LG alles van je wilt weten wordt het niks.

Toch maar es verdiepen in Home Assistant

Is er een snel- of beginnerscursus voor HA die aan te raden is (voordat ik ernaar ga googlen en youtuben)?

Google maar eens of bekijk een van de massa’s youtube filmpjes.
goed startpunt is hier eens rondneuzen.
https://www.youtube.com/@home_assistant

Hardware bvb, Home Assistant Yellow - Home Assistant

2 likes

Voorheen had ik ook wat losse domotica spullen alsook heel wat van gigaset elements, dat inmiddels ook ter ziele is gegaan. Nu ga ik meer voor Zigbee & Matter devices.
Jammer van Homey, heb ook lang getwijfeld, maar gelukkig toch voor HA gekozen.
Let wel, ik ben alleen maar een tevreden HA gebruiker, verder heb ik geen enkele connectie met HA of de makers ervan.

2 likes