Hoe kan ik mijn zonnepanelen zèlf automatisch uitzetten om ‘ terugleverstraf ‘ te voorkomen?

Dag Smarthomers,

Nu de mooie zonnige dagen weer aanbreken zou ik natuurlijk een blij gevoel moeten krijgen als ik op mijn Home Wizard schermpje zie ( handig dingetje trouwens ) dat mijn panelen flink opwekken.
Véél meer dan ik zelf nodig ben ondanks verbruik plannen met wasmachine, vaatwasser , boiler etc.

Toch wordt dit vreugdegevoel wat getemperd op het moment door de nu ingestelde terugleververgoeding van mijn leverancier die mij het gevoel gaat geven afgestraft te gaan worden voor mijn verduurzamen…
‘ Eerlijker voor mensen zonder panelen ‘ lees ik in een reactie van de medewerker van Budget Energie die ik om een mening vroeg.
Maar…alle woningen in mijn straat en zelfs wijk hebben intussen panelen liggen dus een zielepiet zònder is even niet te vinden…

Nu dan de vraag: is er een stukje electronica tegenwoordig beschikbaar waarmee ik ( liefst automatisch ) mijn panelen bij flinke overproduktie kan afschakelen zonder zelf de meterkast in te hoeven duiken of de ( mechanische )schakelaar moeten omzetten die in de toevoerleiding van de panelen naar de omvormer zit ?

Zie op internet zo niet een pasklare oplossing voor mijn vraag maar misschien dat iemand hier iets weet ?
Toch wel handig zo’n forum …:blush:

Met drentse groet,
Tjerk

PS: heb gezien deze ontwikkelingen de aanschaf van een warmtepomp nog maar even uitgesteld .
In de winter flink toebetalen omdat de panelen bijna niks doen, in de zomer vervolgens afgestraft worden…
Voelt niet goed ( lees : eerlijk )

Ruud,

Wil je mijn bijdrage even naar de ‘ vraag & antwoord ‘ rubriek verschuiven ?
Sorry en alvast bedankt !
Tj.

Weet niet of zoiets al bestaat. Maar jouw vraag geeft mij weer iets om over te denken. Bij mij zitten de panelen rechtstreeks op de omvormer. Geen schakelaar ertussen. Voor de omvormer zit bij mij een hoofdschakelaar en een aardlekautomaat in de meterkast. Alles op 1 fase.

Dag Wil,

Dank je voor je snelle reactie !
Bij mij is de aansluiting dezelfde als in de door jou beschreven situatie .
Kabel vanaf zonnepanelen komt woning binnen in een voorraadkast onder het schuine dak; dan mechanische klikschakelaar in de leiding ( met zo’n armpje aan de zijkant van het blokje ) , aangeleverde spanning gaat daarna de omvormer in ( Goodwe 5000 omdat mijn 14 panelen ook 5000 W max opleveren ) en dat vervolgens door naar een aardlek op de DIN rail in de meterkast.

Bij mij thuis hier ook 1 fase, de netbeheerder vond dit ook gelijk het maximale vermogen dat ik op het net terug mocht zetten .

Principe afgekeken bij de spoorbrug in de lijn Zwolle- Emmen in ons dorp . Dit is een hefbrug waarbij bovenleiding spanningloos wordt gemaakt waarna de brug omhoog gaat over de Hoogeveense Vaart, het schip ( pleziervaart ) kan er dan onderdoor.
Na passeren zakt de brug , spanning van 1500 V komt terug op de bovenleiding , je hoort de schakelmotor in de relaiskast draaien.

Dit principe zoek ik dus, automatisch schakelend en het liefst ook nog met een afstandsbediening te regelen vanuit mijn luie stoel… :grin:

Zoiets moet toch bestaan… bedrijfsleven / laagspanningsnet installatietechniek misschien ? ?

Tjerk

Hallo, ik zou op youtube eens de filmpjes van Ketelklets gaan bekijken. Deze geeft al een paar jaar zinnig en deskundig advies over warmtepompen, zonnepanelen en alles wat daar mee samenhangt. Hoef je misschien je panelen helemaal niet uit te schakelen :wink:
Heeft deze week nog eentje geplaatst speciaal ivm de teruglever kosten. Echt een aanrader.

1 like

Dag Luuk,

Laat ik nu net DIT binnenkrijgen in de mailbox…

Ketel Klets is mij bekend !
Alleen heet ik in reactie’s op zijn intussen aanzien
Iijke aantal vlogs geen Feuerhand zoals hier maar ‘ Petromax ‘ want dat type petroleum(druk)lampen verzamel ik ook behalve de stormlantarens van het duitse Feuerhandmerk… :blush:

Heb intussen uitgevogeld dat dit uitschakelen/ onderbreken van de teveel aangeleverde ‘ boetestroom’ van mijn panelen met een vermogensschakelaar ( type MCB ) op de DIN-rail zou kunnen ( zie plaatje , kunnen de Ampères van mijn 14 panelen op de 1 fase aansluiting op hun slofjes aan en zijn bovendien heel betaalbaar ) maar hoe maak ik dit nu afstandbedienbaar vanuit mijn luie stoel/ bank ?
Tjerk