Hoe Humax iHDR-5400C integreren in een smart home

Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om mijn Humax iHDR-5400C “slim” te maken. Heeft iemand hier ervaring mee of suggesties over hoe ik dit het beste kan aanpakken? Zijn er producten die je zou aanraden? Bij voorkeur moet deze ook in de toekomst te integreren zijn in Home Assistant.

Alvast bedankt!

Poeh, goeie vraag! Dit is een TVdecoder neem ik aan?

Welke slimme functies zoek je hierbij? Het enige wat ik op dit moment zou kunnen bedenken is een slimme stekker om hem in- en uit te schakelen, maar dat is natuurlijk niet zo enorm spannend.

Heb je wellicht andere zaken in gedachten die je hiermee zou willen doen?

Klopt, daar zit onder andere mijn CI+ Module in.

Waar ik nu tegenaanloop is dat deze niet automatisch opstart met TV. Verder moet ik meerdere handelingen doen om de TV en Humax op te starten. Dat moet makkelijker kunnen :slight_smile:

Heb je toevallig een HDMI CEC-poort? Dit zit op de meeste tv’s. Als je jouw Humax hierop aansluit, kun je de tv aanzetten met de Humax-afstandsbediening bijvoorbeeld. Dat scheelt natuurlijk alweer een handeling :smiley: .

Ik heb een infrarood extender met 6 poorten (uitgangen).
Dus 1 ontvanger….
Als je dan een een slimme afstandsbediening ( ik heb zelf de logitech 1100) hebt…kun je met 1 afstandsbediening met 1 druk op de knop alles aanzette ….bv ik heb 1 start knop die ik start en dan wordt mijn versterker, ziggo box of apple tv , tv (op de juiste source ) gestart….
Datis as smart as it gets….
Ik heb vroeger ook de humax gehad, maar afscheid van genomen ivm het gemis van de 4k en de dolby atmos

Ik ga het even nakijken. De werkwijze is nu als volgt: eerst druk ik op de knop “TV”, daarna op de aan/uit-knop om de TV aan te zetten. Vervolgens druk je op de knop “PVR” en dan weer op de aan/uit-knop om de Humax aan te zetten. Zie hieronder de afstandsbediening die ik hiervoor gebruik.

RM-F01 Afstandsbediening op Amazon

Als ik dit niet in deze volgorde doe, schakelt de tv naar de verkeerde bron.

@Goose: Begrijp ik het goed dat hij bij jou altijd de juiste bron kiest? En dat je met één druk op de knop zowel de TV als de Humax opstart en met een andere knop bijvoorbeeld de TV aanzet op het Chromecast-kanaal? Hoe zit het als de TV al aanstaat? Gaat de TV dan uit? En welke IR Extender heb je?

Hallo Romundoo,

Op je vragen
Begrijp ik het goed dat hij bij jou altijd de juiste bron kiest?
ANTW. Ja
En dat je met één druk op de knop zowel de TV als de Humax opstart en met een andere knop bijvoorbeeld de TV aanzet op het Chromecast-kanaal?
ANTW. nee…als ik aleen de TV wil kijken via bv de Humax druk ik 1 knop in en start hij beide op
Wil ik bv de tv en de chromecast kijken druk ik op een andeere ( geprogrammeerde) knop
Hoe zit het als de TV al aanstaat ? Gaat de TV dan uit?
ANTW. Hier zijn 3 oplossingen voor

  1. Alles ff uit zetten met 1 knop
  2. De help knop induwen, dan kun je per apparaat kiezen wat je wil
  3. Ff ouderwets de afstandsbediening vh apparaat er ff bij pakken

En welke IR Extender heb je?
Marmitek IR Extender voor 6 apparaten

Hoop dat ik je iets verder heb kunnn helpen

1 like

Bedankt voor je reactie! Ik ga hier even naar kijken.