Het hoofd ( omvormer ) koel houden met Speedcomfort!

Dag meelezende verduurzamer !

Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van 14 zonnepanelen met een max-vermogen van 5000w op een 1 fase aansluiting.
Liggen schaduwvrij op richting zuid dus kon gekozen worden voor een simpele ( en goedkope )string- aansluiting die een omvormer voeden van het merk Goodwé type ‘ 5000’
Geen optimizers nodig dus.
De installatie kwam hier voor een redelijke prijs op de pannen door deel te nemen aan de collectieve inkoop- zonnepanelen van Vereniging Eigen Huis.
Geplaatst in juni 2022 met gelijk maanden volop zon, het schijnt in jaren ook niet zo’n droge zomer te zijn geweest.
De omvormer kon dus gelijk volop aan de bak !
Wat mij opviel in de Goodwé app… ( de HomeWizard display liet immers nog 2 jaar op zich wachten ) was de temperatuur in de omvormer .
Bij vollast en rond het middaguur… 69 graden !
Hing in een ruimte zonder natuurlijke ventilatie dus een extra nadeel.
Nu weet ik vanuit mijn radiohobby dat hoge temperaturen ( eindtrap van de zender ) en vermogenselectronica nu niet bepaald elkaars vriendjes zijn, eerder elkaars gezworen vijanden !
Hoe dit probleem op te lossen ?

Bij de bouwmarkt in de buurt werd een single-unit van Speedcomfort aangeschaft, zo’n blokje met daarin 3 stuks miniventilatoren.
Onder het koelblok aan de achterzijde van de omvormer gemonteerd ( even op de juiste montage letten want de luchtstroom moet immers naar boven ) en de bijgeleverde sensor aan het kabeltje gewoon los bovenop het koelblok neergelegd.
Blokje onderop met , keep it simpel , duckttape aan het koelblok vastgemaakt.
PRAKTIJKERVARING
De omvormer wordt nu op zonnige dagen en bij vollast nog een 39 graden maximaal !
Je wordt bij contrôle van het geheel op zonnige dagen ook steevast begroet door een driftig snorrende koeling.
Waarom deze investering ? ( het ventilatorblokje is nu ook weer niet zó goedkoop en met wat oude pc-ventilatoren ook te knutselen natuurlijk maar daar had ik even geen zin in )
Er wordt aangegeven dat een omvormer een gemiddelde levensduur zoals in mijn opstelling ( configuratie ) heeft van ongeveer 10 jaar…
Laat dit nu zo’n beetje het duurste onderdeel van het geheel zijn !
Door te koelen op deze manier hoop ik de levensduur te rekken tot minimaal 15 jaar…
Hier een “ zuunige drentie “ dus…:blush:

Tjerk

1 like

Handige tip @Feuerhand , dank voor het delen! Interessant ook dat dit de levensduur van de omvormer kunt verlengen!

Vraag als aanvulling hier op 16 maart neergezet…

Dag Ruud,

Zojuist je beschrijving gelezen dat het nu mogelijk is geworden de kamertemperatuur en luchtvochtigheid van de kamer waarin je HomeWizard display staat op het ( kleine ) schermpje zichtbaar te maken na software update.
Nuttig ‘ feature ‘ voor wie nog geen mogelijkheid hiervoor heeft natuurlijk
( ikzelf kijk voor het gemak op de regelunit van mijn Nefit die dit ook weergeeft en er hangt ook al jaren in de woonkamer een hygrometer aan de muur, maar dit even terzijde )

Nu dan mijn vraag …
Hoe krijg ik de WERKTEMPERATUUR VAN MIJN OMVORMER [ Goodwé) van mijn zonnepanelen op de display ?
Heb geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen ; ik lees de temperatuur van het koelblok waar de vermogenseindtransistoren ( wat een woord.zeg …) opzitten nu uit met de Goodwé app zèlf maar moet steeds opstarten , kan niet continu monitoren, wel lastig !

Waarom temperatuurcontrôle voor mij dan zo belangrijk ?
Omvormer hang bij ons in een niet geventileerde kleine ruimte ( kan niet anders ) en warmt daardoor omgeving en zichzelf op bij vollast .
Warmte en vermogenselektronica zijn zoals bekend immers elkaars vijanden en ik wil graag wat langer dan de voorspelde 10 jaar met de omvormer doen (aangegeven bij te verwachte levensduur)…
Vandaar dus

Drentse groet,
Feuerhand :nerd_face: