Het grote HomeWizard Plug-in Battery topic: details en discussie

Mogelijks is dit een accu die ik ook zou overwegen. Maar batterij met stekker is net zoals plugin zonnepanelen verboden in België. De HW batterij installeren zal dus vast moeten aangesloten worden op de meterkast en een keuring vereisen. Prijs gaat dus ferm oplopen…

Heb al eens berekening gedaan voor batterij en was onmogelijk terug te verdienen. Deze heeft lagere capaciteit en dus lager geprijsd. Goed dat de LFP technologie wordt gebruikt.

Op de meeste dagen van het jaar krijg ik die overdag wel gevuld. Heb dit nog even nagezien in HW. Zelfs in januari.

Ik vind nergens hoever de batterij ontlaadt je gaat niet 2,7 Kwh kunnen ontladen.

Als ik reken aan 2.3 Kwh er kunnen uithalen en aan mijn huidig tarief van 22,5 cent/Kwh en dat de terugleververgoeding 7,5 cent bedraagt zou ik dus 15 cent per Kwh uitsparen. 15 x 2,3 = 34,5 cent per cyclus. Prijs 1.395 / 0,345 = 4043.

Pas na 4.000 cycli is de batterij dus terugverdiend of 11 jaar.

Ik ben wel lid van Ecopower wat een coöperatief model is: coöperanten zijn eigenaar van de windmolens en diegene met zonnepanelen delen de energie in de coöperatie.

Ieder gaat zijn eigen berekening moeten doen. Als je aan 50 cent moet inkopen gaat het sneller terugverdiend zijn.

Wat mij betreft dus voor een aantal mensen zeker het overwegen waard. Voor mezelf dus niet geschikt. Duidelijk dat als burgers via coöperaties zich bundelen dit een enorme meerwaarde is t.o.v. de individuele consument.

Andere interessante artikelen:

https://www.hln.be/woon/zonnepanelen-en-thuisbatterij-met-stekker-straks-ook-in-belgie-toegelaten-lagere-kosten-maar-ze-leveren-minder-op~ac6f5d39/?cb=90b52aa6-fe14-4caf-a730-3a8d1adb6f75&auth_rd=1

2 likes

Zeer terechte opmerking. Je hangt af van HW wat niet over de kop mag gaan… Zijn de jaarrekeningen in Nederland publiek beschikbaar? Zou deze wel eens willen analyseren.

Ik denk dat servers nodig zijn tenzij de batterij rechtstreeks P1 uitleest.

Er zijn inderdaad af en toe onderbrekingen in de service.

1 like

Registratie moet verplicht zijn. Netbeheerders moeten volledig zicht hebben op alle installaties om het netwerk data-driven te kunnen beheren.

Bij afschakeling vind ik wel dat consumenten als allerlaatste aan de beurt moeten komen.

heb en wil geen slimme meter vooralsnog
kan ik toch die accu gebruiken?

Nope, hiervoor heb je een slimme meter nodig! Dat staat ook bij de vereisten, net als een P1-meter van HomeWizard. Deze kun je alleen maar gebruiken met een slimme meter!

Dus helaas geen HomeWizard thuis-accu zonder slimme meter!

goede dag wheelie 2024

ik heb via markt plaat 2 panelen van 265 max piek gekocht die al 5 jaar oud zijn
heb nog niet boven de 400 watt gezien en dan gaat het verbruik in huis er nog af

@ Toetoe

Die opgegeven 265 WP ( Wattpeak ) is het maximale vermogen dat een paneel kan leveren onder maximale IDEALE testomstandigheden…

Temperatuur constant ( ik meen 25 graden ), hellinghoek paneel in test voorgeschreven, geen wolkje mag aan de lucht te zien zijn en zeker geen schaduw op het paneel vallen…

Maar ja… wanneer hebben we nu zo’n ideale testdag in Nederland ??

Uit het internet :
“ PV manufacturers use Standard Test Conditions, or STC, to rate their PV products. STC are 1,000 Watts per square meter solar irradiance, 25 degrees C cell temperature, air mass equal to 1.5, and ASTM G173-03 standard spectrum :hugs: