Hallo, ik ben Hilde

Hallo, ik ben Hilde uit Antwerpen. Een van de weinige vrouwen hier, als ik het zo zie - ik ben de techneut in huis ;-). We hebben sinds december 2023 een digitale meter, in België ook capaciteitstarief (een schande om je bevolking hiermee op te zadelen zonder enige begeleiding rond energiemanagement, vind ik zelf). We hebben geen batterij op onze zonnepanelen en we werden gek van het rennen naar de wasmachine en de droogkast (sorry, droogtrommel voor de Nederlanders) telkens als de zon begon te schijnen, dus ik ben snel naar andere oplossingen gaan zoeken. Begonnen met Homewizard, hun app en hun P1-meter, maar we hadden al wat Tapo smart plugs liggen en dat systeem is erg gesloten. Dus ben ik snel overgeschakeld naar Home Assistant en ik vind het best een leuk systeem om mee te spelen en het stap voor stap te verbeteren. Niet altijd gemakkelijk en er zijn zo ongelooflijk veel mogelijkheden. dus ik ben heel blij met deze community!

2 likes

Welkom @hildevo ,

Tof dat je lid geworden bent en leuk om te zien dat je al flink aan de slag bent gegaan met jouw/jullie smarthome.

Hoe doe je dat precies met de wasmachine en droogkast? Doe je dit met alleen slimme stekkers? Of gebruik je door fysiek op de knop te drukken met bijvoorbeeld de Switchbot Bot?

Hoe dan ook, welkom! Hopelijk gaan we je nog vaak zien in de community!

1 like

Hallo Hilde,

Wij hebben sinds mei vorig jaar de digitale meter en sinds half juli 6,6Wp zonnepanelen met een omvormer van 5KW. Wij hebben ook geen batterij want in ons geval is dan niet nodig. Voor de periode 15/07/2023 tot 31/12/2023 hebben we in euro 5 euro over met andere woorden break-even in euro’s, niet in Kwh natuurlijk. Ik kan je alvast aanraden om als energieleverancier Ecopower te kiezen, coöperatief model. Voor overschot stroom krijg je 7,5 cent momenteel en als je stroom moet kopen is dat 12 cent. Bij het kopen komt natuurlijk ook nog het distributietarief en het capaciteitstarief. Zo is de totale prijs voor de afname onder de 25 cent. Je moet dus 3 KWh verkopen om 1Kwh zelf te kunnen aankopen. Gezien we zuinige apparaten hebben verbruiken wij in totaal maar 2400 Kwh per jaar, daarvan is uiteraard nu een flink stuk zelf opgewekt en direct verbruikt.

Capaciteitstarief valt mee we zitten momentaal aan 2,7 KW wat dus betekent dat we iets van 120 euro per jaar betalen of 10 euro per maand. Weet wel mensen met analoge meter betalen sowieso een hogere prijs voor de distributie. Ik denk dat we voordeliger uitkomen.

Daarvoor hollen we niet naar de wasmachine of vaatwas. Gewoon gezond verstand, is er morgen zon voorspeld, was even uitstellen. De vaatwas is heel recent en kan ik vanop afstand aanzetten. De wasmachine kan helaas niet met slimme schakelaar worden bediend.

Ander gezond boerenverstand: zet niet twee grootverbruikers gelijk aan. Met HomeWizard kan je het profiel van een wasbeurt in grafiek zien. Eens het water op temperatuur is wordt er niet veel meer stroom gevraagd en kan je gerust een ander toestel starten.

Maar willen we vaatwas of was doen en het is bewolkt dan doen we dat gewoon. Willen we 's morgens schone vaat, dan draait die gewoon 's nacht op eco-mode.

Capaciteitstarief is beetje overroepen maar wel nodig denk ik. Waar ik meer schrik van heb is als straks er nog meer privé PV-installaties zijn dat men in de zomer geld gaat vragen om te leveren of de PV-installaties afschakelen.

Droogkast hebben we niet, mochten we dit overwegen wordt dit een model met warmtepomp en aansturing via Internet.

HomeWizard plugs gebruiken we vooral om de elektrische vuurtjes aan te sturen. Gisteren zeer zonnige dag, 32Kw produktie. De CV installatie heeft overdag niet gewerkt, we waren beiden thuis. (telewerk)

Klopt dat er weinig info is over de sturing naar de bevolking toe, is ook niet zo eenvoudig en met de vele wijzigingen in regels hier… wie wil dan nog allemaal volgen…

3 likes

Dag Ruud,
We hebben wel slimme stekkers, maar dat is vooral om de controle te houden dat niet iemand per ongeluk het toestel opzet als er al een ander toestel op staat. Je moet er over nadenken. Maar geprogrammeerd aanzetten via de slimme stekker kan alleen met onze vaatwasser, bij wasmachine en droogkast werkt dat niet en moeten we nog fysiek op een knop drukken. Ik ga die Switchbot wel eens bekijken!
We merken alleszins wel dat we het al beter in de hand hebben en een groter deel van onze geproduceerde energie zelf verbruiken.

2 likes

Dag Marnix,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! We hebben nog weinig ervaring met de digitale meter dus goed om te horen dat het capaciteitstarief wel meevalt. Wij betaalden ongeveer 8 euro per maand met onze analoge meter.
Wij zijn al bij Ecopower - blij te horen dat dat ook jouw keuze is. En Ecopower heeft vanaf dit jaar de tarieven verhoogd voor mensen met een analoge meter, dus ook die kost hebben we niet.
Nu ik de Home Assistant in gebruik heb genomen en we wat beter zicht hebben op wat er allemaal gebeurt, worden we er al wel wat rustiger in hoor :-). We zien nu bijvoorbeeld ook heel duidelijk dat bv. een vaatwasser of een droogtrommel niet de hele tijd hetzelfde verbruik heeft en dat je op bepaalde momenten soms gerust twee toestellen tegelijkertijd kan opzetten.
Ik heb er nu alleszins al meer vertrouwen in dan twee maanden geleden!

1 like