Even voorstellen: Tjerk šŸ¤“

Dag mede-smarhomefans !
Even voorstellenā€¦ maar weet niet of ik nu in de goede rubriek zitā€¦

Mijn naam is Tjerk en ik woon in een klein dorpje in de buurt van Emmen , Drenthe , waar de meeste mensen elkaar nog kennen en de achterdeur overdag gewoon ā€˜losā€™ isā€¦
Ben intussen op pensioen en AOW, mijn ā€˜staatsbetaalde vakantie ā€˜

Vervelen doe ik mij niet; naast het nodige vrijwilligerswerk druk bezig met het verduurzamen van de woning.
Interesse in techniek en toepassingen hiervan , komt ook uit een andere passie van mij : radiozendamateur
Nee, geen plaatjes draaien of piraatje zijn , wel eind jaren ā€˜70 PTT examens in Utrecht gedaan en tot op heden te horen met de roepnaam PE1IOC op HF of VHF/UHF

Ruud ontdekte ik eens bij toeval op Google toen ik info zocht over mijn Ring deurbelā€¦:blush:
Sindsdien ben ik de nieuwsbrieven gaan volgen en was blij met zijn revieuws.
Intussen hier al de hele woning voorzien van HomeWizard spullen, waarmee ik uiterst tevreden ben.
Onder de radiatoren draaien de Speed-fans, het besparen is begonnen.

Leuk dat er nu ook een forum is opgericht.
Veel succes Ruud, zal me nog wel eens melden denk ik.
Mijn ID = feuerhand want ik verzamel ook stormlantarentjesā€¦

Drentse groet van Tjerk :nerd_face:

1 like

Hey @Feuerhand

Superleuk dat je lid geworden bent, welkom!

Mooi om te zien dat je je niet verveelt en dat een deel van die tijd uitgaat naar het slimmer maken van je huis! Ben ook erg benieuwd wat je volgende stapen hierin gaan zijn.

Dankjewel ook voor het compliment, leuk om te horen ook. Hopelijk vind je veel nuttige info binnen de SHF-community!

Dag Ruud,

Dank je voor het compliment en wat het verduurzamen betreft wil deze opa het graag houden op een titel van een lied uit zijn jeugd : ā€¦
ā€œ We zullen dĆ³Ć³rgaan ! ā€¦ā€ :grin:

1 like

Hallo Tjerk,

Radiozendamateur wil ik ook een keer doen. Heb al basiskennis elektronica dus moet lukken. Onlangs ben ik op zoek gegaan naar goed studiemateriaal maar kon niet echt veel info vinden. Heb je en tip voor me? Dank je alvast!
mvg Pieter

Dag Pieter !

Dank voor je vraag die ik hier uiteraard graag wil beantwoorden .
Het gevaar is dat het misschien dan weer zoā€™n lang stuk tekst kan worden als ook op andere andere plaatsen hier op het forum te zien is maar maar zal proberen me in te houdenā€¦

Zendamateur ā€˜ met vergunning ā€˜ is een leuke en boeiende hobby !
Je kiest op een bepaald moment zelf waar je interesse ligt n.l.
Verbinding maken met mede- amateurs via de eather van oudsher heeft zijn charme ( nee, niet via internet of mobieltje ) al of niet met gekochte of zelfgebouwde spullen , amateurtelevisie , digitale technieken, satelieten , ja zelfs contact met AndrƩ Kuipers ( zelf zendamateur ) tijdens zijn ruimtereis was mogelijk omdat een amateurzender aan boord is.
En voor sommige lezers hier helaasā€¦ geen plaatjes als verzoeknummer draaien alhoewel sommige piraten zich ook graag ā€˜ zendamateur ā€˜ noemenā€¦

Een beetje historie
Voor het begin van de oorlog in 1940 waren er in Nederland 3 verenigingen voor en van zendamateurs . Na de oorlog kwam het al snel tot de oprichting van de VERON ( de Vereniging voor Experimenteel Radio onderzoek in Nederland )
Maar zoals je bij kerken en ook nu zelfs veel in de politiek ziet : afsplitsen ! Zo ontstond begin jaren ā€˜50 de VRZA ( Vereniging van Radio Zend Amateurs )

Zijn radiozendamateurs ā€˜nuttig ā€˜ ?
In Zeeland tijdens de grote overstroming in de nacht van 1 februari 1953 zeker ! Half Zeeland onder water , helaas vele doden te betreuren. De eerste contacten kwamen tot stand met zendamateurs uit dat overstroomde gebied die met hun zenders nog wel in staat waren van zich te laten horen want telefoonlijnen waren kapot, veel wegen weggespoeld en hulp dringend nodig.
Er heeft dagenlang een coƶrdinatie voor evacuatie en voedseldropping plaatsgevonden via ā€˜ kanaal 3600 ā€˜ ( 3,6 Mhz in de 80 meter amateurband ) voordat leger en overheid dit konden overnemen.

Zendamateur worden ?
Een studie volgen is het halve werk als je examen wilt doen en dus de sleutel tot succes !
Tegenwoordig heb je 2 ā€˜ klassen ā€˜ in de machtiging: ( vroeger 4 : D voor beginners , C, mochten al wat meer , B en A , mochten op KG, contact over hele wereld maar je moest wel morse kunnen seinen en opnemen , struikelblok voor velen helaas )

Nu dan:
N ( Novice ) machtiging : dit is de beginnersmachtiging
Basiskennis van electronica is voldoende en men moet de machtigingsvoorwaarden kennen.
Een Novice heeft al veel mogelijkheden o.a. zenden op de Korte Golf ( HF banden )

F ( Full license ) , de ā€˜ grote jachtakte , je mag ā€˜ alles ā€˜ op de aan amateurs toegewezen frequentiebanden !

Examens
Vroeger alleen in Utrecht ( ikzelf deed in de jaren ā€˜70 hier examen bij de PTT) , later op meerdere plaatsen in Nederland en tegenwoordig regelt het CBR dit. Informatie zie internet !

Zelfstudieā€¦of niet ( ga er van uit dat je eerst voor de N wilt )
Er zijn verschillende mogelijkheden!
(1) cursus via internet van de VRZA:

https://cursus.vrza.nl/wp/2023/06/15/vrza-cursus-zendamateur-n-2023/

(2) cursusboek op papier dus en makkelijk om even terug te bladeren , deze is van de VERON:

Kijk maar wat je doet en wilt, in ieder geval alvast veel succes en doorzettingsvermogen toegewenst en wat helpt ( tip !): kijk eens in je omgeving of er een afdeling aanwezig is !
Een aantal geven bij voldoende deelname zelfs cursussen en leiden op voor het examen !
Misschien in de toekomst dus nog eens ā€˜ tot werkens ā€˜ met je op een amateurband !

Groeten uit het drentse Veenoord van Tjerk ( alias Feuerhand ) in het radiowereldje beter bekend als PE1IOC ( en dit is een ā€˜Fā€™ licentieā€¦:grin:)

1 like