Even voorstellen: Paul Peters. 65+

Ooit begonnen met Commodore 64 met Basic cursus. Maar nooit een echte nerd geworden. Wel hobbyist. Smart home begonnen met lampjes van action. Een slimme bel inmiddels en plannen om mijn Raspberry Pi in te zetten om de boel aan te sturen samen met de slimme meter. Eerlijk gezegd nog weinig tijd en zin in gehad. Maar volg het SH met interesse.

Welkom @P3O , leuk dat je lid bent geworden!

Oeh, de Commodore64. Ooit was Commander Keen één van mijn favoriete spellen :smiley:

Ga je voor Home Assistant op de Raspberry Pi, of heb je een ander systeem in gedachten?

Welkom bij SHF @P3O !

Aah de Commodore 64, daar ben ik ook ooit mee begonnen (er staat er nog steeds eentje hier in huis).

Als je Home Assistant op de Pi gaat installeren is mijn advies om niet een geheugenkaart maar een SSD te gebruiken.
Het werkt op zich prima via een geheugenkaart, zelf heb ik ook een tijd HA via een geheugenkaart gedraaid, maar omdat er nogal veel wordt gelezen en geschreven is een geheugenkaart gevoeliger voor falen.

Hoi Ruud,

Ja dat waren nog eens tijden. Commander Keen heb ik ook veel gespeeld. En Prince of Persia.

V.w.b. de P1 gegevens lijkt mij Home Assistant wel zo makkelijk. Mijn electriciteitsmeter zit vlak bij een lan switch dus uitlezen hoeft niet via WiFi. Maar hardware met een lan poort is vaak duurder.

Anderzijds heb ik een Toon hangen maar wil geen abo bij Eneco. Die laat wel actuele gegevens zien via bijgeleverde doosje, maar dat vind ik minder interessant. Om Toon als slimme thermostaat in te zetten zou kraken een optie kunnen zijn. Als alternatief kan ik investeren in een andere slimme thermostaat, bijvoorbeeld de Tado. En voor verbruiks evaluatie de Home Assistant of andere P1 lezer. Mogelijk wil ik over 1 of 2 jaar zonnepanelen aanschaffen en de teruglevering in de gaten houden. De energiemaatschappijen zitten wel als gieren op de terugleverkosten, maar het lijkt me een interessant project. Ik woon in een haagse parterre en heb dus geen eigen dak. Maar wel een schuur 12m en een hut met 16m dakoppervlak. Als de prijzen van de panelen zakken zou dat interessant worden.

PS leuk dat je rechtstreeks reageert!

groeten Paul

1 like

Om de slimme lezer uit te lezen via Home Assistant kan ik de SlimmeLezer+ aanraden, deze gebruik ik zelf alweer een paar jaar en doet het prima.