Dit type WATERMETER werkt NIET met HomeWizard!

Dag geïnteresseerde lezer !

Woon je , net als ondergetekende , in de provincie Drenthe en wil je ook jouw watermeter in het onvolprezen HomeWizard systeem opnemen omdat dit jou een nuttige aanvulling dan wel uitbreiding van je systeem lijkt ?
Dan heb je tot op heden pech !

De hele provincie is n.l. het domein van de WMD ( Waterleiding Maatschappij Drenthe ) die dan ook het monopolie op het gebied van drinkwaterlevering heeft.
En laat nu juist deze maatschappij als 1 van de weinigen in Nederland watermeters van het type snelheidsmeter installeren !

De snelheidsmeter
Deze watermeter in blauwe kleur heeft een ingebouwd schoepenrad die behalve een telwerk ook een aantal afzonderlijke metertjes (4) in het zichtvenster aandrijft.
De meter meet de doorstroomsnelheid van het water.
Kan niet met de HomWizard sensor samenwerken omdat die één ronddraaiende schijf nodig heeft waarbij dus het aantal omwentelingen wordt geteld.

De volumemeter
Deze watermeter heeft behalve een klein schoepenwieltje voor het aandrijven van het telwerk een ingebouwde kamer van een bepaald volume.
Kamer helemaal gevuld ? … je contrôleschijfje bovenop is dan 1 keer rondgedraaid.
Van deze constructie maakt HomeWizard gebruik door voor de diverse merken adapters bij te leveren zodat het ‘sensoroog ‘ steeds perfect boven het schijfje terecht komt.

Ik heb dus de verkeerde meter …:cry:
Stiekum omwisselen tegen het juiste type gaat niet want het verbreken van de aan beide zijden gemonteerde loodje is helaas verboden…

Maar ik wacht nu verdere ontwikkelingen bij HW voor dit probleem af…

Met hartelijke groet uit fietsprovincie Drenthe,
Tjerk :nerd_face:

2 likes

Bedankt voor het delen van deze informatie Tjerk :+1:

Die van ons zit met tay ribs vastgebonden omdat hier dus ook een ander type is gemonteerd….

1 like

Dag Sharon

Dank voor het delen van deze ‘ ervaring ‘ !
Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is op welke plek boven het afleesglas jullie dan de afleessensor hebben gefixeerd.

Als enthousiaste HomeWizardknutselaar had ik de watermeter gelijk besteld toen ie op de markt kwam.
Kon het aangekochte niet plaatsen omdat er 4 kleine wijzertjes ronddraaien en een ‘ sterretje ‘ dat aangeeft dat het schoepenwieltje ( aandrijving telwerk en de 4 wijzertjes ) draait en werkt.

Contact opgenomen met HomeWizard, mocht het doosje terugsturen en had ook vrij vlot het bedrag v.d. aankoop terug ( hulde !)

Wil proberen hier even een voorbeeld van de meter die we hier hebben onder deze tekst te plakken zodat je kunt zien wat het probleem was.

Drentse groetjes,
Tjerk :nerd_face:

P.s webmaster…
Ik weet niet of dit uploaden wel goed gaat …:frowning:

1 like

Nou ja…in ieder geval staat de bronvermelding van dit gejatte plaatje er in ieder geval ook bij …

Tjerk :nerd_face:

1 like

Perfect:-D

Je kunt ook je bericht bewerken overigens, om bijvoorbeeld de bronvermelding toe te voegen :slight_smile:

Hi Ruud,

Ook al weer aktief op deze rustdag zie ik…:blush:
Zou het misschien een idee zijn om een korte handleiding of kleine aanwijzing hier ergens in het menu te plaatsen voor ( duitsers zeggen dan zo mooi ‘ gewußt wie ‘ ) dit bewerken ?
Voor de wat minder digitaal vaardigen lijkt me dit wel handig.

Wat je zegt klopt niet ik ken heel veel mensen in Drenthe die het wel gelukt is!
Al dan niet met een verloopadapter die uit de 3D printer rolt
dan wel met een paar stukjes goed dubbelzijdig plakband.

Dus je vraag is verkeerd, je onderwerp moet zijn: Wie heeft de oplossing.

PS, anders zet je een andere meter NA de originele meter hoef je ook geen zegels te verbreken, jammer dat je dat zelf niet bedacht had. je gaf het antwoord nl zelf al

Prima antwoord , nu dus de vraag… hoe kom ik aan , en bij wie , aan deze 3D geprinte adapter voor mijn type meter ?

Heb onlangs nog contact gehad met het WMD kantoor in Assen.
Het blijkt dat ze inmiddels inderdaad bezig zijn met hun meters in de provincie te vervangen voor nieuw van een ander type met oude exemplaren die inmiddels hun dienstjaren er op hebben zitten.
Dat melders in de provincie nu dus doorgeven dat ze een ander type hebben is op deze manier dus wel verklaarbaar.
Mijn woning is gebouwd in 2002 en ik zal nog wel een poosje met mijn huidige model verder moeten…
Of het toegestaan is een nieuwer exemplaar achter de bestaande meter in de toevoerleiding te knutselen weet ik niet ( maar waarom zou het niet mogen ? ) , ze worden n.l. Ook gewoon op internet aangeboden. (o.a. Bol.com )

De WMD-medewerker aan de telefoon wist mij verder nog te vertellen dat er intussen een proef loopt met watermeters in hun gebied die op afstand uitgelezen kunnen worden.
Scheelt weer zelf standen doorgeven ( doe ik nu dus ) of een mannetje aan de deur ( al heb ik die al jaren niet meer gezien )

Tjerk :nerd_face:

@ Wheelie2024

Kun je misschien ook achterhalen op welke plek van het venster de sensor dan het beste resultaat geeft ?
Er zitten n.l. 4 metertjes op…

als je naar de FB groep gaat die is NIET van HW zelf maar van een heleboel creatieve fans en ik weet dat er 3 mensen zijn die tegen kostprijs een verloopje maken.
op welke vd 4 weet ik niet kan ook niet zien wat er bij staat dus mocht je een betere foto hebben kan ik je misschien een beter antwoord geven.

En als je dat te ingewikkeld vindt koop je op MP voor een paar tientjes een voor jou goeie meter en zet je die NA de meter dat is nl niet verboden.

Helaas heb ik verschillende 3D printers maar ik kan zelf nog niet goed tekenen, laseren kan ik wel maar daar heb je niets aan helaas.

Bedankt voor de tip :+1:

Heb nog even in mijn oude correspondentie met de WMD gekeken en wel uit de tijd net voor dat ik mijn exemplaar terug mocht/ kon sturen aan HW.

De heer Brian Haan van WMD klantenservice laat mij daarin weten dat , als ik persé een watermeter wil hebben die ik op afstand en digitaal wil kunnen uitlezen, men dan bij mij een Kiwa pulsmeter wil plaatsen
Kosten 540 euro ex BTW en ex aanlegkosten om het leidingwerk aan te passen
‘ Zuunige drent ‘ hier is maar niet op het aanbod ingegaan …

Tjerk :nerd_face:

Nog even een plaatje van de metertjes , gevonden op de WMD site…

Homewizard heeft nieuwe adapters voor de watermeter. Heb zojuist een setje besteld.
Laat het resultaat weten als ik ze heb ontvangen.

Dat is goed nieuws !
Benieuwd naar je review en ervaring :blush:

Update
Heb even , nieuwsgierig geworden natuurlijk , even op hun site gekeken.
Zie mijn model met de 4 ronddraaiende wijzertjes ( zie foto hier boven ) er helaas niet bijstaan :unamused:
Maar misschien is de site nog niet bijgewerkt voor het nieuwe spul ?
Heb jij dit model dan ook ?
Groet,
Tjerk

Maandag 11 maart

Ruud kun je als je wilt even contact opnemen met mij via mail ?
Heb HW gevraagd of bracket 3 ook op mijn type watermeter past ( Schlumberger, type snelheidsmeter , zie geüploade foto’s )
Probleem voorzie ik omdat er 1 ronddraaiend schijfje wordt gedetecteerd door de sensor en ik heb immers 4 ronddraaiende wijzertjes…

Hun chatbot ‘ Wizzi ‘ blijft mijn vraag maar niet snappen hoewel die in mijn ogen toch heel simpel is.
Heb foto’s gestuurd maar wordt dan steeds weer doorverwezen naar artikelen…

Zo’n wizzard is die Wizzi van hun dus helaas niet… :worried:

Zojuist bericht van Kees van klantenservice Home Wizard gekregen ; mijn watermeter is een Schlumberger maar van het oude type.
Het nieuwere model Schlumberger heeft maar 1 ronddraaiend schijfje en daar koppelt de sensor dan ook mee.
Staat met deze naam in de nieuwe lijst voor adapter no. 3, maar is helaas voor mij dus definitief niet geschikt.

Wat mij betreft is het hier dan ook : THEMA GESLOTEN !