De tijdelijke straalkachel truuk

Dag Coms !

Zoals bij het voorstellen al aangegeven woon ik in een klein dorp op het drentse platteland in de Zuid- Oosthoek van de provincie.
Op mijn dak liggen 14 panelen die 5000 W max kunnen leveren op mijn 1 fase aansluiting
Mijn Goodwe omvormertype is op dit vermogen aangepast dus is ook een ‘5000’ type
Volgens mijn netbeheerder is het aantal panelen met dit vermogen ook zo wel het maximum bereikt dat op een 1 fase aansluiting kan.
Nu een praktijkprobleem…
Bij mij in de buurt boerenschuren, volgeplempt met zonnepanelen op de daken.
Gevolg : rond het middaguur , zon op zijn hoogst in strakblauwe lucht, willen mijn panelen wel eens afschakelen omdat de spanning hier lokaal 251 + Volt op de kabel gaat worden.
Balen, want dan kan er ook niet geprofiteerd worden van de gratis stroom van de panelen voor vaatwasser etc.
De truuk :
In de Goodwe app ( en nu ook te zien continu bij mij op de onvolprezen HomeWizard display ! ) zie ik de oplopende netspanning… dan schakel ik voordat het kritische moment bereikt wordt een straalkachel in met een vermogen van 2500 W
Gevolg : de ‘ boordspanning ‘ van de huisinstallatie daalt omdat er nu een grote verbruiker aanhangt als een soort dummyload.
Zo overbrug ik dan het piekmoment en de panelen schakelen niet af.
Helaas : dit werkt soms wel , maar soms ook niet !!
Een tweede helaas… bij het toepassen is het buiten vaak 25 of 28 graden…:grin:

Tjerk

1 like

Interessante methode Tjerk! Is natuurlijk geen ‘ideale’ oplossing, maar je bereikt er wel het doel mee. Zou natuurlijk mooiste zijn als je de energie zelf kunt opslaan, maar het duurt waarschijnlijk nog even voordat dit ook echt rendabel is!

In de zomer kan je vuurtje ook buiten zetten… Werd hier in België ook gedaan 15 jaar geleden waar net nog niet optimaal was. Hier in de buurt heel veel pv installaties bijgekomen. Men heeft netjes het net aangepast zodat we geen afschakelingsprobleem hebben.